måndag 23 maj 2011

Graviditet och vestibulit

Det är nog många som är oroliga för hur de ska kunna bli gravida när det gör ont att utöva den reproduktiva akten. Jag menar, hur ska det kunna komma in några spermier om slidan bränner av smärta vid minsta beröring?

Well. Det här har jag kollat upp! Såhär ser hjälpmedlet ut som man till att börja med själv kan försöka med:

 


















Det är en spruta som man helt enkelt suger in sperman med, sen sätter man på ett munstycke så att man kan föra in sperman längre in i slidan. Sen sprutar man helt enkelt in det och hoppas på det bästa!

Munstycket är väldigt smalt, så det påverkar nerverna väldigt lite och kan nog vara helt ok även för de allra värst drabbade. Och även om man är superspänd så tror jag det kan funka att smita in med denna. Munstycket är mindre än 5 mm i diameter, så hur mycket musklerna än försöker knipa ihop så kommer denna antagligen slinka igenom! På mig funkar den helt utan problem, men glöm inte att vi alla reagerar olika!

För min egen del är jag inte så mycket orolig över hur det rent praktiskt ska gå till, det ordnar sig alltid på nåt sätt. Däremot har jag av nån anledning ångest över att jag öht inte känner mig redo för barn! Och jag är 30+ så omgivningen är i full gång. Alla får barn!

Det är lite jobbigt, för det går ju inte att dra ut på det hur länge som helst. Då är det skönt att höra från äldre vänner som blivit gravida sent, att de kände likadant. Det tar bort oron till viss del.

Dessutom så dämpades oron förvånansvärt nog också av att jag och vkuken hade vaginalsex! Det var väldigt intressant. När vi hade haft det kände jag mig mycket lugnare på barnfronten av nån anledning. Har inte funderat mer på det just nu, utan nöjer mig med att konstatera att uppenbarligen kopplade jag ihop graviditet med vestibulit - även om jag inte var medveten om det!

4 kommentarer:

  1. Alltså... var får du tag i munstycket till sprutan?

    /E

    SvaraRadera
  2. @E
    Alltså... sprutan och munstycket levereras i samma paket ;)

    .VF

    SvaraRadera
  3. Hej, tack för att du pratar om detta ämne så man att man känner att man inte är ensam. Vart kan man beställa detta kit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag fick kittet av min barnmorska, om du träffar en sån eller gynekolog tycker jag du ska be om en.

      Jag har skrivit lite mer i kommentarerna på det här inlägget: http://vfittan.blogspot.se/2013/06/att-gora-barn-for-hand.html

      Lycka till!

      Radera